شهری که روزی دیار گل و بلبل بود و باغات قصردشتش شهره خاص و عام یا شهری که روز به روز باغ‌هایش خشک‌تر می‌شوند و درختانش سربریده!
کد خبر: ۱۱۱۶۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵ 24 July 2023

تابناک فارس به نقل از فارس: گرمای طاقت فرسای این روزهای تابستان بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایلش کاهش محسوس حجم باغات شیراز است.

فضای سبزی که روزی سه هزار هکتار وسعت داشت و این روزها حجم آن به کمتر از هزار هکتار رسیده است.

اگر عکس هوایی شهر شیراز را ببینیم مشخص است که بسیاری از باغات خشک شده و بسیاری نیز تبدیل به منازل مسکونی شده‌اند و حائز اهمیت آنکه اگر این تغییر کاربری‌هایی که در سطح شهر اتفاق می‌افتد را ملاحظه کنیم خواهیم فهمید که فاجعه بیش از تغییر کاربری‌های باغات حوزه استحفاظی قصردشت است؛ چرا که علاوه بر باغات حوزه استحفاظی قصردشت که شامل ۵ گروه می‌شوند، باغات دیگری نیز به صورت پراکنده در سطح شهر شیراز وجود داشته و دارد که اکنون وسعتش به ۷۰۰ هکتار رسیده است.

 

مناطق خوش آب و هوای شیراز که روزی مدیون نفس کشیدن درختان بود حالا به بیمارستان و هتل و رستوران تغییر کاربری داده‌اند تا بیشتر به سمت گرمای هوا پیش برویم و با دست خودمان اکسیژن حاصل از درختان را به نابودی بسپاریم.

این روزها گرچه شورای ششم شهر شیراز از ابتدای آغاز به کار برای حفظ باغات وعده و وعید داده بود اما امروز شاهد هستیم که پس از گذشت دو سال اتفاق محسوسی در این حوزه رخ نداده و گاه و بیگاه خبر ناخوشایند خشک شدن و تغییر کاربری باغات از گوشه و کنار و گاها در بوق و کرنای فضای مجازی شنیده می‌شود.

شهردار اسبق شیراز، احسان اصنافی با وجود اینکه عنوان می‌کرد دغدغه حفظ باغات را دارد اما در عمل اقدامی را از وی در این حوزه چه در کسوت عضو شورا و چه شهردار شاهد نبودیم.

شهردار فعلی شیراز، محمدحسن اسدی امسال در رسانه‌ها اعلام کرد که "اگر سرم برود اجازه نمی‌دهم ذره‌ای از حجم باغات تغییر کاربری پیدا کند". اما آتش‌سوزی در محدوده باغات و خشک شدن باغ‌ها حکایت از عزم جدی سودجویان و بی‌خبری مسئولان دارد!

طی سال‌های گذشته ساخت‌وسازها در محدوده باغات و آسمان‌خراش‌های سر بر اورده از دل باغات چیز دیگری می‌گویند، حال نمی‌دانیم دلمان خوش باشد به حرف‌ها و وعده‌ها یا نگران آینده فضای سبز شهرمان باشیم.

شهری که روزی دیار گل و بلبل بود و باغات قصردشتش شهره خاص و عام یا شهری که روز به روز باغ‌هایش خشک‌تر می‌شوند و درختانش سربریده!

گره‌ اول، دور زدن قانون

ترفند خشک کردن باغات شیوه جدید مالکان سودجویی است که به هیچ طریقی دست از سر پول دراوردن از این درختان بی‌زبان برنمی‌دارند.

به‌گونه‌ای که کم کم درختان را خشک می‌کنند و تبر بر ریشه‌شان می‌زنند و بعد از گذشت یکی دوسالی با ارائه مستندات به کمیسیون ماده ۵ و توجیه بایر بودن زمین به راحتی قانون را دور زده و مجوز تغییر کاربری می‌گیرند، چنانچه در مورد بیمارستان دنا که در قلب باغات شهر شیراز قرار دارد هم همین اتفاق رخ داد.

 

هفته پیش خبری از آتش‌سوزی باغی در بلوار شهید چمران رسانه‌ای شد اما علت اتش سوزی عنوان نشد، چه بسا که این آتش را هم عده‌ای سودجو به عمد و از زاویه همان قانون‌گریزی به جان درختان انداخته‌اند تا مجوز تغییر کاربری بگیرند و پول خوبی به جیب بزنند!

آیا در این فقره‌ها مالک ملزم به احیا و حفظ باغ است یا دو سال دیگر برای گرفتن تغییر کاربری مجوز مطالبه می‌کند؟

پس لازم است مسئولان امر و اعضای کمیسیون ماده ۵ این موارد را یاداور شوند و نظارت‌ها را قوت بخشند و اجازه ندهند باغداران قلابی سرشان کلاه بگذارند!

مغایرت به دنبال ساخت و ساز

به گفته یکی از اعضای سابق شورای شهر شیراز، طی سنوات گذشته با استفاده از اشکال قانون برخی ساخت و سازها و واگذاری‌های غیر اصولی در هزار هکتار گروه یک ۳۰ هکتار مغایرت وجود دارد که همان ساخت و سازهای غیرمجاز است در حالی که بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی تنها آنچه که از گروه ۵ به صورت زمین است و باغ نیست می‌تواند تغییر کاربری یابد و عوایدش صرف حفظ باغات گروه یک شود.

 

در شوراهای ادوار مختلف مصوباتی در حوزه صیانت از باغات به تصویب رسید که شهرداری به عنوان متصدی اصلی به حفظ باغات کمک کند و ساخت و سازهای غیرمجاز را به عنوان فضای عمومی در اختیار مردم قرار دهد اما به طور کامل اجرایی نشد، همچنین مبالغی که باید برای حفظ باغات اختصاص می‌یافت نیز به طور کامل تخصیص نیافت.

همچنین این نکته قابل ذکر است که بودجه مصوب شده سال جاری برای حفظ و تملک باغات شیراز هزار میلیارد تومان بود، اما متاسفانه این بودجه به طور کامل محقق نشد و احتمالا ۵۰ تا ۶۰ درصد آن محقق خواهد شد.

این در حالی است که شنیده‌ها حکایت از تحقق بخش زیادی از بودجه مصوب دارد اما در جای دیگر هزینه شده است، گمانی که شورا از شهرداری جزئیات آن را مطالبه کرده اما هنوز نتیجه‌ای اعلام نشده است.

آنچه مسلم است اینکه باغات شیراز، هویت و نفس این شهر هستند و نقش مهمی در زنده بودن کلانشهر شیراز و تعدیل آب و هوای آن دارند، لذا مسئولین موظف به حفظ باغات و برخورد قاطع با متخلفین و پاسخگویی به افکار عمومی برای تغییر کاربری‌هایی که هر از گاهی خبرشان در فضای مجازی می‌پیچد، هستند.

تلاش یک هفته‌ای خبرگزاری فارس برای شنیدن پاسخ پرسش‌های مطرح شده از معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز به نتیجه‌ای نرسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار